burnout

Burn-out

Persoonlijkheidstrekken

Men zegt wel eens dat je niet in een burn-out kan terechtkomen als je niet eerst in vuur en vlam hebt gestaan. Mensen die een burn-out krijgen, zijn meestal heel gedreven, harde werkers. Ze nemen meer hooi op hun vork dan goed is voor hen is. Ze hebben een heel sterk verantwoordelijkheidsgevoel en willen alles perfect doen. Het klopt dat dit ideale persoonlijkheidstrekken zijn om inderdaad in een burn-out terecht te komen. Daarnaast is het zo dat ons moderne leven alsmaar drukker wordt waardoor de stress alsmaar toeneemt.

Bij stress ontstaat er in ons lichaam een natuurlijke reactie die ons in staat stelt om snel en alert te reageren op gevaar: onze polsslag en ademhaling versnellen, de spieren spannen zich, er komt adrenaline vrij in ons bloed. We zijn extra alert en ons lichaam is paraat om te vechten of te vluchten. Deze reactie is een belangrijk overlevingsmechanisme, bijvoorbeeld wanneer je oog in oog staat met een leeuw. Iedereen heeft wel eens stress. Ons lichaam is daar voor uitgerust. Anders wordt het als we gedurende lange tijd onder hoge stress komen te staan. De momenten van rust zijn te kort en de stress stapelt zich geleidelijk aan op. Dat kun je vergelijken met de metafoor van de kikker in de pan. Je kent dat verhaal wel. Gooi je een kikker in een pot met kokend water, dan springt hij er meteen uit. Als je de kikker echter in een pot met lauw water zet en je verhoogt de temperatuur langzaam, dan lijkt het alsof de kikker dit niet merkt en hij blijft in het water zitten.

Symptomen van burn-out

Ook mensen merken niet op dat de stress langzaam toeneemt. Geleidelijk aan krijg je de indruk dat je niets meer aankunt maar je blijft maar doorgaan tot op een dag het licht uit is. Je begint meer te piekeren. Je slaapt slechter, krijgt concentratieproblemen, de spijsvertering verloopt moeizamer.  Uitrusten leidt niet tot het verwachte herstel, wat leidt tot frustratie bij de persoon zelf maar ook bij de omgeving.

Mensen die in een burn-out terechtkomen zijn dikwijls al jarenlang het contact met hun lichaam verloren. Equilibries biedt een uniek 10-stappen plan om dit te herstellen. We gaan ons lichaam terug leren voelen door gebruik van de stress release wandeling en ontspanningsoefeningen. Pas nadat je weer wat op adem bent gekomen, beginnen we samen te problemen te analyseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.